Per 1 juli 2016 VGM-gewicht zeecontainer verplicht

Wij ontvingen het volgende bericht van Van Doorn Export Packing:

Zoals u wellicht in de media al heeft vernomen zal vanaf 1 juli a.s. wereldwijde de nieuwe regelgeving afkomstig uit het Solas-verdrag van de IMO ingaan. Dit houdt in, dat containers, flat-raks en ISO-tanks moeten worden aangeboden met het juiste gewicht (Verified Gross Mass, VGM). Containers zonder VGM zullen niet aan boord van het schip geladen worden. De verantwoordelijkheid van het juiste VGM-gewicht ligt bij de eigenaar van de goederen.

Er zijn twee manieren om te wegen:
1. wegen beladen container op een gecertificeerde en gekalibreerde weegbrug 
2. wegen aan de hand van een gecertificeerde calculatieprocedure, hierbij wordt de lading, alle overige cargo zoals verpakking- en stuwagematerialen en het tarragewicht van de container bij elkaar opgeteld.

Alleen container met VGM wordt geladen
Zoals u wellicht in de media al heeft vernomen zal vanaf 1 juli aanstaande wereldwijd de nieuwe regelgeving afkomstig uit het Solas-verdrag van de IMO ingaan. Dit houdt in dat containers, flat-racks en ISO-tanks moeten worden aangeboden met het juiste gewicht (VGM). Containers zonder VGM zullen niet aan boord van schip geladen worden. De verantwoordelijkheid van het juiste VGM-gewicht ligt bij de eigenaar van de goederen.

Marge verschillend per land
Elk land heeft bepaald wat de marge is waarmee er mag worden afgeweken van de werkelijke waarde. In Nederland is dit 5% met een minimum van 500 kg. De VGM regels van het vertrekkende adres gelden.

Certificeer uw eigen weegmogelijkheden
Bij diverse relaties verpakken wij ook op locatie. Wanneer u zelf weegmogelijkheden heeft, dient deze ook gecertificeerd te zijn. Op onze vestigingen kunnen wij het juiste VGM gewicht bepalen omdat onze weegmogelijkheden gecertificeerd zijn.

Voor meer informatie kunt u terecht op de website van EVO.